Advertisements
 
 

Δυναμική αύξηση εξαγωγών 10% των βορειοελλαδικών κρασιών

Ευοίωνες εκτιμήσεις σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση αλλάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές.

Μειωμένη σοδειά, αλλά αυξημένες εξαγωγές, εκτιμάται ότι θα αποδώσει φέτος ο βορειοελλαδικός αμπελώνας, που αν και επηρεάστηκε αρνητικά από τις καιρικές συνθήκες -ως προς τις συγκομιζόμενες ποσότητες σταφυλιών- συνεχίζει να τοποθετεί με αξιώσεις τα κρασιά του στις ξένες αγορές, παρουσιάζοντας διψήφια αύξηση πωλήσεων στο εξωτερικό.

Αναλυτικότερα, η παρατεταμένη ανομβρία το φετινό καλοκαίρι, σε συνδυασμό με τις βροχές την εποχή της καρπόδεσης, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε μείωση της σοδειάς μέχρι και 20%-25%, σε σχέση με πέρυσι, αναλόγως με την ποικιλία των σταφυλιών.

Η ποιότητά τους, πάντως, παραμένει εξαιρετική, όπως δήλωσε ο Στέλιος Κεχρής, πρόεδρος της εταιρείας «Οίνοι Βορείου Ελλάδος», η οποία έχει ως μέλη 36 οινοπαραγωγούς από Μακεδονία-Θράκη και Ήπειρο.

Οι παραγωγοί δεν βάζουν «νερό στο κρασί τους» ως προς τις εξαγωγές, οι οποίες βαίνουν διαρκώς αυξανόμενες. Κατά τον κ. Κεχρή, οι πωλήσεις του βορειοελλαδικού αμπελώνα στο εξωτερικό εκτιμάται ότι θα είναι φέτος αυξημένες κατά 10%, σε σχέση με πέρυσι.

Τα φθηνότερα κρασιά «αντέχουν»

Στο μεταξύ, αισθητές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, ιδίως την τελευταία διετία, έχει προκαλέσει η οικονομική κρίση και σε ό,τι αφορά το κρασί: «οι πωλήσεις στην εσωτερική αγορά του κρασιού κινούνται πτωτικά. Η πτώση αυτή ήταν περίπου 3% ετησίως (μέσο όρο), την προηγούμενη πενταετία, σύμφωνα με έρευνα της ICAP. Την τελευταία διετία, η πτώση στα εμφιαλωμένα κρασιά είναι πολύ μεγαλύτερη, τόσο για εκείνα των 5-8 ευρώ, όσο κυρίως για την κατηγορία 8-15 ευρώ. Αντίθετα, για κρασιά μέχρι 5 ευρώ η αγορά φαίνεται να είναι σταθερή, με ελαφρά τάση ανόδου», σημειώνει ο κ. Κεχρής.

Αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι, με προτίμηση στο «χύμα»

Η στροφή προς τα φθηνότερα κρασιά δεν είναι η μόνη αλλαγή, που έχει φέρει η κρίση στις συνήθειες των καταναλωτών. Σύμφωνα με τον κ. Κεχρή, η κατανάλωση στο σπίτι έχει ελαφρώς αυξηθεί, ενώ αντίθετα στο εστιατόριο -και στα άλλα σημεία της λεγόμενης «κρύας» αγοράς- έχει σημαντικά μειωθεί. Επίσης, υπάρχει στροφή στο χύμα κρασί, κυρίως στα σημεία εστίασης, σε μια προσπάθεια των επαγγελματιών να προσφέρουν φτηνότερα μενού και των καταναλωτών να ξοδέψουν λιγότερα.

«Είναι σημαντικό για την ελληνική οινοπαραγωγή ο καταναλωτής να συνεχίσει να πίνει κρασί. Θα μπορούσε, αντί του ανώνυμου χύμα, να επιλέξει εμφιαλωμένο σε οικονομική τιμή, ίσως και σε μικρότερη συσκευασία. Ωστόσο, εφόσον επιλέξει να καταναλώσει χύμα κρασί, είναι απαραίτητο να είναι επώνυμο, διότι έτσι διασφαλίζεται ότι έχει γίνει με συγκεκριμένες προδιαγραφές, κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες», σημειώνει ο κ. Κεχρής.

Κατά τον ίδιο, ένα άλλο πράγμα που φαίνεται να αλλάζει -και που είχε ξεκινήσει πριν την οικονομική κρίση- είναι η στροφή των νέων προς το κρασί, όπως επίσης η συνειδητοποίηση του γεγονότος, γενικότερα από τους καταναλωτές, ότι πρέπει να στραφούν σε προϊόντα ελληνικής «καταγωγής», προκειμένου να στηρίξουν την εθνική οικονομία.

Αύξηση στα φθηνά εισαγόμενα κρασιά

Αν και οι Έλληνες προτιμούν, εσχάτως, τα ελληνικά προϊόντα, ωστόσο, βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ο όγκος των εισαγόμενων οίνων από κοινοτικές χώρες παρουσίασε πέρυσι αύξηση 96,01%, ενώ η αξία τους αυξήθηκε μόνο κατά 7,24%. Το γεγονός αυτό (υψηλός όγκος-χαμηλή αξία) καταδεικνύει, προφανώς, την αύξηση εισαγωγών πάμφθηνων κρασιών. Πώς επηρεάζει αυτό τη βορειοελλαδική παραγωγή;

«Η αύξηση των εισαγομένων φθηνών κρασιών ήταν όντως σημαντική πέρυσι, αλλά αφορά κυρίως το χύμα κρασί. Το γεγονός αυτό ήταν αποτέλεσμα συγκυριών, λόγω της καταστροφής μεγάλου ποσοστού της παραγωγής στη Νότια Ελλάδα από τον περονόσπορο. Εντούτοις, γενικότερα το ποσοστό των εισαγόμενων στη συνολική κατανάλωση κρασιού στην Ελλάδα, αν και αυξημένο τα τελευταία χρόνια, παραμένει σε χαμηλά επίπεδα», προσθέτει.

Πάντως, κατά τον κ. Κεχρή το ελληνικό εμφιαλωμένο κρασί, λόγω υψηλής ποιότητας, δεν κινδυνεύει άμεσα από το αντίστοιχο εισαγόμενο. «Εξάλλου δεν έχει τίποτα να ζηλέψει, εκτός ίσως ενός αποτελεσματικότερου μάρκετινγκ, από τα κρασιά των γνωστότερων οινοπαραγωγικών χωρών παγκοσμίως», εξηγεί.

«Εύκολα» κρασιά προσαρμοσμένα στις σημερινές συνθήκες

Πώς πρέπει ν’ αντιδράσουν στην κρίση οι Έλληνες οινοπαραγωγοί; Κατά τον κ. Κεχρή, ένα από τα ζητούμενα είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσω της ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων τους και του μοναδικού χαρακτήρα των ελληνικών κρασιών, που διαμορφώνεται χάρη στο ιδιαίτερο μικροκλίμα, στο πλήθος των ελληνικών γηγενών ποικιλιών, τις άρτιες εγκαταστάσεις των οινοποιείων και την υψηλή επιστημονική γνώση.

«Επίσης, θα πρέπει να βρούμε τρόπους, χωρίς να μειώσουμε την ποιότητα, να παράγουμε οικονομικότερα κρασιά και κυρίως -και αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε ήδη να υλοποιείται- να παράξουμε κρασιά προσαρμοσμένα στις σημερινές συνθήκες αγοράς. Δηλαδή κρασιά πιο εύκολα στην κατανάλωση, που ταιριάζουν σε μία γαστρονομία πιο απλή. Ήδη, οι περισσότεροι οινοπαραγωγοί κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς εκπτώσεις στην τελική ποιότητα», συμπληρώνει.

…Και εξαγωγές, με επόμενο «σταθμό» ΗΠΑ, Ελβετία, Κίνα

Έχει γίνει η κρίση αφορμή για να δουν οι Βορειοελλαδίτες οινοπαραγωγοί πιο «ζεστά» το θέμα των εξαγωγών; Σύμφωνα με τον κ. Κεχρή, «τα μέλη της Οίνοι Βορείου Ελλάδος, εδώ και καιρό, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι για να πετύχουμε ως επιχειρήσεις -και κατά συνέπεια για να πετύχει το ελληνικό κρασί και στο εξωτερικό- πρέπει να στηρίζεται σε συλλογική προσπάθεια, που συντεταγμένα και στοχευόμενα, θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη».

Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει, οι «Οίνοι Βορείου Ελλάδος» διοργανώνουν διάφορες δράσεις στην ΕΕ (πχ, τα ΒορΟινά στην Γερμανία) και σε Τρίτες χώρες. «Προ ημερών εγκρίθηκε ένα νέο, τριετές πρόγραμμα, που είχαμε υποβάλει στην ΕΕ μέσω του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τις χώρες ΗΠΑ, Ελβετία και Κίνα. Το πρόγραμμα αφορά δράσεις όπως συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις στις τρεις χώρες, επισκέψεις ξένων αγοραστών, δημοσιογράφων και ειδικών στα βορειοελλαδικά οινοποιεία, εκδηλώσεις οινογνωσίας, κτλ.», υπογραμμίζει.

Η επόμενη άνθιση του ελληνικού κρασιού

Ερωτηθείς για την ολοένα αυξανόμενη ενασχόληση των νέων στην Ελλάδα με την αμπελουργία, ο κ. Κεχρής επισημαίνει: «Η επιστροφή των νέων στην πρωτογενή παραγωγή είναι πολύ θετική. Οι νέοι σήμερα είναι καλλιεργημένοι, έχουν επιστημονικές βάσεις, είναι ανοιχτοί σε νέες ιδέες και πιστεύω πως, αν το φαινόμενο πάρει οριστική και πιο οργανωμένη κατεύθυνση, θα έχει πολύ καλές επιπτώσεις στην ποιότητα και την επάρκεια των ελληνικών οίνων. Άλλωστε είναι ζητούμενο να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο την πρώτη ύλη, δηλαδή τα σταφύλια. Η επόμενη άνθιση για το ελληνικό κρασί θα έρθει με την καλύτερη ποιότητα σταφυλιών, κάτι εφικτό, αφού υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις».

Η Καθημερινή, Δημοσίευση 19/09/2012

Πηγή: ΑΜΠΕ

Advertisements

~ από Εvangelia Sotiropoulou στο Σεπτεμβρίου 20, 2012.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: